W tym roku przypadają dwie wyjątkowe rocznice: stulecie
odzyskania niepodległości oraz stulecie lotnictwa polskiego. W związku z tym
postaram się zaprezentować do końca roku kilka archiwalnych zdjęć z personelem
pierwszych eskadr bojowych II Rzeczpospolitej. Jedną z nich była 4. Eskadra
Wywiadowcza.
Historia 4. Eskadry
Wywiadowczej w pigułce
4. Eskadra Wywiadowcza powstała 5 stycznia 1919 roku w
Warszawie (jako druga jednostka lotnicza w tym mieście). Dowódcą jednostki był
rotmistrz Aleksander Serednicki. Część personelu tworzyli absolwenci Wojskowej
Szkoły Lotniczej szkolący się wówczas na pilotów.
Eskadrę przydzielono do Dywizji Litewsko-Białoruskiej, w
związku z czym przeniesiono ją na lotnisko w Białymstoku (7 kwietnia 1919 roku).
Jednostka posiadał wtedy jedynie szczątkowe wyposażenie: dwie pełne załogi
(dwóch pilotów i dwóch obserwatorów) oraz cztery samoloty: trzy Hannovery CL.II
i jeden Albatros C.III (niektóre źródła mówią o pięciu, z pojedynczym
Albatrosem D.III). Dowódcą był w tym czasie porucznik pilot Artur Jurkiewicz.
Chrzest bojowy 4. EW przeszła 17 kwietnia 1919 roku. Operowano z lotniska w
Wołkowysku. Dwa dni później poniesiono pierwszą stratę – poległ podporucznik
Stefan Brygiewicz. Jednostka stacjonowała następnie na lotniskach w Wilnie i
Lidzie, skąd działała na rzecz dowódcy Frontu Litewsko-Białoruskiego – generała Stanisława Szeptyckiego.
Z biegiem czasu uzupełniano stan personelu latającego i
pozyskiwano nowe samoloty. Zajęcie Wilna spowodowało przerzut dwóch załóg na lotnisko
Porubanek. Oznacza to, że pierwszy polski samolot przelatujący nad Wilnem
należał do 4. EW. Pilotem maszyny był podporucznik Stanisław Krajewski. Z
lotniska Porubanek jednostka działała do 10 maja, pracując na rzecz sztabu 1.
Dywizji Legionów. Po przesunięciu linii frontu eskadra przebazowała się na
lotnisko w Lidzie, wracając do lotów na rzecz sztabu gen. Szeptyckiego. Załogi
wykonały stamtąd wiele lotów na bombardowania. Atakowano cele m.in. w
Mołodecznie, Wilejkach i Mińsku Litewskim. 12 czerwca 1919 roku w locie bojowym
zginęła załoga w składzie: porucznik pilot Romuald Wermiński i podporucznik
obserwator Włodzimierz Rice (lecieli na samolocie Hannover CL.II, nr niemiecki
13163/17; maszyna wpadła w korkociąg na wysokości 50 m).
W sierpniu jednostka przebazowała się na lotnisko w Mińsku
Litewskim i nadal pracowała w ramach współpracy ze sztabem Frontu
Litewsko-Białoruskiego. Jesienią do eskadry wcielono 66. Francuską Eskadrę
Breguetów wyposażoną w samoloty Breguet XIV B2, co wyraźnie wzmocniło stan personalny
i sprzętowy 4. EW. Jednostka przejęła również godło („Ptak Ra”) „w spadku” po Francuzach (na zdjęciu godło w trakcie malowania, jeszcze bez szczegółów rysunku).
W październiku 1919 roku część eskadry pod dowództwem
porucznika Jurkiewicza odesłano do Szkoły Obserwatorów w Warszawie. Reszta jednostki
(pod dowództwem kapitana Wacława Iwaszkiewicza), uzupełniona personelem i
sprzętem z 66. Eskadry Breguetów, odleciała na zimę do Wilna.
Wiosną 1920 roku jednostkę uzupełniono częścią załóg z 11. Eskadry
Wywiadowczej i wcielono w skład IV Dywizjonu Lotniczego. Dowództwo nad 4. EW
objął porucznik Bolesław Narkowicz. Operowano m.in. z lotnisk Zahacie i Lida. Duża
ilość lotów w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych i bojowych, a także
częste zmiany lotnisk, spowodowały straty w sprzęcie i zmniejszenie liczby
sprawnych samolotów. W lipcu 1920 roku jednostka dysponowała tylko jednym
samolotem! Przesądziło to o odesłaniu części personelu wraz z taborem do
Bydgoszczy (wydzieloną sekcją dowodził porucznik Antoni Sielicki). Następnie
grupę skierowano do Torunia, gdzie oczekiwała uzupełnień. Z pozostałej części
eskadry stworzono pod koniec 1920 roku 11. Eskadrę Wywiadowczą (po połączeniu z
pozostałościami 11. EW).
Część eskadry skierowana jesienią 1919 roku z Mińska
Litewskiego do Warszawskiej Szkoły Obserwatorów Lotniczych została ewakuowana w
czerwcu 1920 roku do Torunia. Trudna sytuacja na froncie sprawiła, że komendant
szkoły – porucznik Wiktor Szandorowski – utworzył z personelu szkoły 4. Eskadrę
Toruńską, która trafiła na front pod wodzą kapitana Henryka Rybki. Eskadra
operowała wtedy z lotniska w Hrubieszowie, współpracując z grupą kawalerii gen.
Sawickiego.
4. Eskadra poniosła kolejne straty. 3 lipca 1920 roku poległ
sierżant Mieczysław Orembowicz (na samolocie LVG), a kapitan
Henryk Rybka i podchorąży Stanisław Czerwiński odnieśli rany
(wszyscy lecieli jednym samolotem!). Również maszyny ulegały coraz większemu
zużyciu i po miesiącu służby frontowej eskadra została wycofana do Poznania w
celu uzupełnienia ludzi i sprzętu. Groźna sytuacja na froncie wymusiła jednak
szybki powrót jednostki do działań bojowych. Eskadrą dowodził wówczas
podporucznik Józef Szyfter, zaś jednostka operowała z lotniska w Białymstoku, a
następnie w Słonimiu i Baranowiczach.
Po zakończeniu wojny 4. Eskadra powróciła w 1921 roku do
Torunia, gdzie przeobrażono ją w Szkolną Eskadrę Szkoły Obserwatorów
Lotniczych. 4. EW „Toruńska” wykonała 95 zadań bojowych w czasie 217 godzin
spędzonych nad terenem kontrolowanym przez nieprzyjaciela.
Na podstawie:
Jerzy Pawlak, Polskie eskadry w latach 1918–1939, WKŁ,
Warszawa 1989.
Adam Popiel, Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim
1918–1939, Pandora, Chmielów 2014.
Prezentowaną fotografię wykonano prawdopodobnie jesienią 1919
lub 1920 roku. Lotnicy stoją na tle samolotu DFW C.V. Trudu identyfikacji osób
podjął się Ryszard Kołodziejski, za
co mu serdecznie dziękuję!
1. Podchorąży pilot Mieczysław Wiland
2. NN
3. Rotmistrz pilot Aleksander Serednicki
4. Chorąży pilot Władysław Dittmer
5. Podporucznik pilot Józef Szyfter
6. Kapitan pilot Henryk Rybka (dowódca eskadry)
7. Kapral podchorąży pilot Janusz Meissner
8. Podporucznik pilot Wiktor Komorowski
9. Podchorąży pilot Senecki
10. Podporucznik pilot Stanisław Krajewski
11. Sierżant pilot Hipolit Jasiewicz
12. Podporucznik obserwator Jerzy Jabłoński
13. Podporucznik obserwator Jan Röder
14. Sierżant pilot Franciszek Przybylski
15. Sierżant pilot Szyszko
16. Podporucznik obserwator Stanisław Żarski
17. NN
1. Podchorąży pilot Mieczysław Wiland
2. NN
3. Rotmistrz pilot Aleksander Serednicki
4. Chorąży pilot Władysław Dittmer
5. Podporucznik pilot Józef Szyfter
6. Kapitan pilot Henryk Rybka (dowódca eskadry)
7. Kapral podchorąży pilot Janusz Meissner
8. Podporucznik pilot Wiktor Komorowski
9. Podchorąży pilot Senecki
10. Podporucznik pilot Stanisław Krajewski
11. Sierżant pilot Hipolit Jasiewicz
12. Podporucznik obserwator Jerzy Jabłoński
13. Podporucznik obserwator Jan Röder
14. Sierżant pilot Franciszek Przybylski
15. Sierżant pilot Szyszko
16. Podporucznik obserwator Stanisław Żarski
17. NN
Na zdjęciu zaznaczono również dwóch nieznanych z nazwiska
członków personelu naziemnego. Prawdopodobnie również mężczyzna oznaczony jako
nr 17 był członkiem obsługi naziemnej (mechanikiem). Brak danych na jego temat.
Zostały zamienione podpisy pod zdjęciami:
OdpowiedzUsuńnr. 4 W.Dittmer ( nie H.Rybka)
nr. 6 H.Rybka (nie W.Dittmer)
Kpt.pil. Rybka miał na imię Henryk (w tekście Stanisław)
Kilka informacji dot. kpt.pil. H.Rybki.
Jest on (niestety) przykładem wojskowego karierowicza wykorzystującego znajomości wśród wyższego dowództwa WP.
Był kompletnie „zielonym” lotnikiem i nie wykonał żadnego lotu bojowego, nie miał żadnych zasług a mimo tego otrzymał od gen. Bolesława Roji krzyż VM.
Był protegowanym gen.ppor. Gustawa Macewicza Inspektora Wojsk Lotniczych (od 1919 r. był jego adiutantem ) i fakt ten w głównej mierze przyczynił się do tego, że został mianowany dowódcą 4. Toruńskiej Eskadry (często można spotkać błędne stwierdzenie, że był jej organizatorem) .
Wspomniany lot z 3 lipca 1920 r. miał być lotem na rozpoznanie i decyzję by leciało trzech lotników podjął kpt. Rybka. Lecieli nie na DFW.CV lecz na LVG. Nie został ciężko ranny lecz kontuzjowany (zwichnięta ręka i potłuczenia). Pilot sierż. M.Orębowicz zginął a pchor. obs. St.Czerwiński został ranny. Był to drugi lot Orębowicza, który podobnie jak kpt. Rybka nie miał żadnych zasług i też został odznaczony VM.
Na wiadomość o przyznaniu kpt. Rybce krzyża VM kilku lotników z 12.EW m.in. kpt.pil. Wacław Iwaszkiewicz i mjr.obs.. Leon Loria złożyło oficjalny protest do Kapituły Orderu VM. Kpt. Rybka służył w lotnictwie na stanowiskach administracyjnych do 1923(4) roku.
RK
Dziękuję za poprawienia.
UsuńRK