środa, 19 marca 2014

Gościnnie: modele od podstaw z kolekcji Ryszarda Kołodziejskiego


Dziś mam przyjemność zaprezentować drugi gościnny występ na blogu. Przedstawiam kolekcję Ryszarda Kołodziejskiego. Modele są budowane całkowicie od podstaw z wykorzystaniem takich materiałów, jak: karton/papier, jedwab/batyst, płótno, bambus, fornir, plecionka wędkarska (do naciągów). Samoloty powstają w skali 1/33, a więc gabarytowo są dość okazałe. Autor buduje wszystko od zera, posiłkując się wymiarami i niektórymi elementami z wydawnictw kartonowych (MM, Orlik itp.). Przy modelach samolotów, w których widać pod światło konstrukcję płatów autor wykonuje zgodną z oryginałem konstrukcję dźwigarów, żeber itp. Pokrycie modeli także jest wzorowane na oryginałach. Płótno odtwarzane jest za pomocą jedwabiu lub batystu, sklejka to fornir, a okapotowanie silnika z blach imitowane jest przez folię metalizowaną lub karton. W miarę możliwości i dostępności dokumentacji autor stara się waloryzować i dodatkowo detalować swoje modele. Miniatury malowane są farbami akrylowymi.



Warto dodać, że autor pasjonuje się również analizą i kolekcjonowaniem archiwalnych zdjęć związanych z lotnictwem polskim, dlatego też w niniejszym artykule nie zabraknie kilku dawnych fotografii korespondujących z konkretnymi modelami.

Zapraszam do obejrzenia wybranych prac Ryszarda Kołodziejskiego!

Albatros B.I ze Szkoły Pilotów. Kraków 1920/1921. 







Dodatkowo dwie archiwalne fotografie Albatrosa B.II (niewielkie różnice konstrukcyjne).

Albatros B.II (z boczną chłodnicą) o numerze 1780-17 z  6. EW rozbity w 1919 roku.

 Szkolny Albatros B.IIa (1921 rok).

Potez XV A2 o numerze 42.115  i kodzie N 14 z 5. PL. Warszawa-Okęcie 1933/1935.




Potez XV A2 z 62. EL 6. PL. W kokpicie dowódca 62. EL kpt. pil. J. Gawroński. Zdjęcie wykonano w 1925 roku w hali sterowców Winiary pod Poznaniem.

Potez XV A2 z 62. EL 6. PL w locie. 

Breguet XIX B2 „5” o numerze seryjnym 60.61 (N 80) z 11. EL  1. PL. Warszawa-Okęcie  1928 r.













Ansaldo A.1 Balilla z 7. EM. Samolot użytkowany przez dowódcę eskadry kpt. pil. W. Konopkę (biała „1” i trójkolorowa szarfa/lampas na kadłubie to insygnia dowódcy, „szeregowe” samoloty miały szarfę dwukolorową).







Ansaldo A.1 Balilla z 7. EM im. T. Kościuszki. Od lewej por. pil. Georg M. Crawford i dowódca eskadry mjr pil. Cedric E. Faunt le Roy. Lwów, jesień 1920 r.

Ansaldo A.1 Balilla BAL o numerze 115  (15) ze składnicy CZL na wystawie lotniczej w Poznaniu. Wrzesień 1925 r.

Ansaldo Balilla A.1 BAL 117 produkcji krajowej ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Zdjęcie wykonano na lotnisku Ławica pod Poznaniem (1926 r.).



Sopwith F1 Camel







Sopwith Camel o numerze F5234 z 18. EM 1. PL rozbity w dniu 01.08.1921 r. przez ppłk. pil. inż. L. Rayskiego (szef Sekcji Tech. Dep. III Ż.P.) podczas lotu zapoznawczego w trakcie wizytacji we Lwowie.

Sopwith F1 Camel o numerze F5234 z 7. EM im. T. Kościuszki. Lotnisko Lewandówka  we Lwowie, październik 1920 r. Przy kadłubie por. pil. Kenneth M. Murray.

Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol” (wersja zimowa) lotnictwa Carskiej Rosji z 19. AO 1. AG  (19. Oddział Lotniczy 1. Grupy Lotniczej). Na wyposażeniu polskiego lotnictwa wojskowego w Rosji w latach 1917–1918 znajdowały się trzy egzemplarze MS-3 (LA) „Parasol” i dwa egzemplarze MS-4 (LS) „Marczet”. Samoloty służyły w:
– I Polskim Oddziale Awiacyjnym przy I Korpusie gen. J. Dowbór-Muśnickiego,
– II Polskim Oddziale Awiacyjnym przy II Korpusie gen. J. Hallera,
– Polskim Oddziale Awiacyjnym w Odessie (Eskadra Obrony Miasta Odessa).








3 komentarze:

  1. Wszystkie pokazane modele są absolutnie pięknie wykonane.Gratulacje dla twórcy...

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe modele, szczerze zazdroszczę kolekcji. Może na emeryturze będę mógł popracować nad podobna serią.
    Najbardziej podoba mi się Albatros B.I.

    OdpowiedzUsuń
  3. Obejrzałem zdjęcia. Ciekawa technika budowy. Ładne.

    OdpowiedzUsuń