poniedziałek, 17 marca 2014

Recenzja książki „Polskie Skrzydła nr 5” Wydawnictwa Stratus




Przedstawiam kolejną recenzję książki wydawnictwa Stratus. Tym razem przedmiotem opisu będzie piąty zeszyt świetnej serii Polskie Skrzydła (Polish Wings). Piąty numer traktuje o eksamerykańskich samolotach w polskiej służbie po 1945 roku. Autorem jest znany badacz historii naszego lotnictwa Andrzej Morgała. Wydawnictwu Stratus serdecznie dziękuję za przekazanie książki do recenzji.

http://stratusbooks.com.pl/str/index.php



Książka została napisana w języku angielskim, ale Wydawca nie zapomniał o polskich czytelnikach i zapewnił wkładkę z tekstem po polsku. Tendencja do pisania w języku angielskim jest popularnym zabiegiem wśród wydawnictw skupiających się na tematyce militarnej i lotniczej, zwłaszcza w przypadku tekstów monograficznych. Dzięki temu wyraźnie zwiększa się grono czytelników i tematyka polskich skrzydeł trafia do wielu zakątków świata.


Okładkę książki zdobi grafika 3D przedstawiająca Cessnę Bobcat z motywem uzębionej paszczy na nosie samolotu. Autorem grafiki jest Marek Ryś. W książce znajdziemy opisy pięciu typów samolotów z amerykańskim rodowodem używanych w lotnictwie polskim. Poniżej krótki opis każdego z rozdziałów.

Piper L-4 Grasshopper

Piper L-4 Grasshopper (w Polsce znany szerzej jako Piper Cub) stanowił najliczniejszą grupę maszyn pozyskanych z amerykańskiego demobilu po zakończeniu działań wojennych. Był to bardzo popularny samolot łącznikowo-obserwacyjny o dobrych własnościach pilotażowych i pozytywnej opinii wśród pilotów na całym świecie. 


W Polsce także zbierał dobre noty i był bardzo lubiany przez polskich lotników. Niestety maszyna padła ofiarą ciasnych umysłów komunistycznych władz, które celowo deprecjonowały zalety samolotu i w końcu doprowadziły do kasacji tego modelu z lotnictwa polskiego. Warto dodać, że Polacy nie ograniczali się wyłącznie do latania Piperami. Polski personel dokonał kilku ulepszeń w konstrukcji samolotu, co jeszcze bardziej poprawiało jego charakterystyki. Warto wspomnieć także o pierwszym w Polsce (po II wojnie światowej) samolocie w wersji pływakowej, którym był właśnie Piper Cub. Więcej tego typu ciekawych historii znajdziecie w rozdziale poświęconym temu niepozornemu samolotowi. Warto dodać, że był to jeden z najliczniej produkowanych samolotów w historii.


Co ciekawe Piper Cub jest do dziś cenioną maszyną turystyczną. Na całym świecie istnieją fankluby tego samolotu, a ich piloci czerpią prawdziwą przyjemność z latania, mimo że konstrukcja ma już ponad 70 lat!



Douglas C-47 Skytrain, Dakota

Słynna na cały świat Dakota to maszyna, która z pewnością zasłużyła sobie na miano legendy. Koń roboczy lotnictwa transportowego. Służył na wielu frontach różnych wojen, a także pełnił nieocenioną rolę w transporcie cywilnym na przestrzeni dekad. O maszynach tego typu można by pisać długo, ale skupmy się na ich wykorzystaniu w lotnictwie polskim. 


Dakoty służyły w Polsce między innymi w Polskich Liniach Lotniczych LOT, a także w wojskowym lotnictwie transportowym. Do dyspozycji prezydenta PRL oddano samolot w wersji salonka, którym podróżował po kraju w czasie oficjalnych delegacji. O tych legendarnych samolotach w rękach polskich pilotów dowiecie się w rozdziale, który został ponadto okraszony serią kilkunastu zdjęć archiwalnych oraz profilami bocznymi korespondującymi z zamieszczonymi fotografiami.

Cessna UC-78 Bobcat



Cessna Bobcat to kolejny ciekawy samolot amerykański używany w polskim lotnictwie po wojnie. Być może nie każdy wiedział, że samoloty tego typu latały w polskich barwach. Jak się okazuje ich historia jest bardzo ciekawa, a zwłaszcza jeśli mówimy o samolocie z paszczą rekina wymalowaną na dziobie. W książce znajdziecie wyjaśnienie historii tego ozdobnika. Nie dziwi fakt, że Wydawca wybrał właśnie tę maszynę na okładkę książki. Warto dodać, że rzeczony samolot jest obecnie eksponatem w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i stanowi jeden z nielicznych zachowanych egzemplarzy na świecie.

Stinson L-5 Sentinel i Taylorcraft L-2A Grasshopper


Książkę zamykają dwa krótkie rozdziały o nieco mniej popularnych maszynach, ale o podobnych charakterystykach, co omawiany wcześniej Piper Cub. Były to jednak inne samoloty i autor zdecydował się poświęcić im osobne miejsce w książce. Dzięki temu całe opracowanie jest pełniejsze.

Podsumowanie

Niewątpliwą wartością książki są także tabele z numerami seryjnymi, rejestracjami i datami wpisów do rejestru opisywanych samolotów. Historia każdego egzemplarza została krótko opisana w informacjach uzupełniających zestawienia tabelaryczne. Dzięki temu w prosty sposób możemy zweryfikować losy poszczególnych maszyn, co z pewnością będzie nie lada pomocą dla tych, którzy interesują się tą tematyką. Wiele osób może pamiętać Pipery z okolicznych lotnisk, a znając ich rejestracje mogą odtworzyć ich dalsze losy.


Nie zapominajmy jednak o modelarzach. Książka jest zilustrowana blisko 200 zdjęciami zarówno archiwalnymi, jak i współczesnymi. To ogromna baza informacji dla każdego miłośnika polskich skrzydeł w miniaturze. Dodatkowo cenną pomocą są wspominane wcześniej profile barwne, które dają dobre wyobrażenie o konkretnych maszynach. Osobiście najbardziej cieszą mnie zdjęcia polskich Dakot. Jest to piękny samolot, a model w polskich barwach z pewnością będzie ozdobą kolekcji.

Reasumując, choć temat być może wydaje się mniej pasjonujący, to zdecydowanie warto poświęcić mu więcej uwagi. Polecam książkę Polskie Skrzydła nr 5 wszystkim miłośnikom naszego lotnictwa. Warto poznać także te mniej rozpowszechnione, ale równie ciekawe historie naszych skrzydeł. Polecam!

Poniżej zamieszczam link do sklepu internetowego Wydawnictwa Stratus, gdzie można nabyć książkę:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz