Dzięki uprzejmości Wydawnictwa
Stratus mam przyjemność zaprezentować czytelnikom bloga najnowszą część
Polskich Konstrukcji Lotniczych. W grudniu 2013 roku ukazał się piąty tom tej
znakomitej serii. Tym razem autorzy – Andrzej Glass i Jerzy Kubalańca – opisali
dzieje polskich konstrukcji lotniczych przede wszystkim okresu powojennego.
Rozdział 1
Wkład Polaków w rozwój techniki
lotniczej na świece w latach 1939–1990
W rozdziale tym dowiadujemy się o
naprawdę niemałym wkładzie Polaków w rozwój lotnictwa na całym świecie. Wiele
unikalnych pomysłów polskich konstruktorów wyprzedzało swoje lata i częstokroć
są wykorzystywane do dziś. Nasi inżynierowie wnieśli także ogromny wkład w
ulepszanie już istniejących konstrukcji. Przykładem może tu być poprawienie
usterzenia pionowego Halifaxów, które pomogło rozwiązać bardzo niebezpieczny
problem wpadania w płaski korkociąg w przypadku awarii jednego z zewnętrznych
silników bombowca. Niestety zostało to okupione śmiercią Stanisława Riessa –
wybitnego inżyniera lotniczego.
Ważną rolę w rozwoju zagranicznych
konstrukcji odgrywał też J. Rudlicki, znany przede wszystkim z unikalnego
układu usterzenia „motylkowego”. Był on także pomysłodawcą kabiny schodkowej
stosowanej do dziś na wielu samolotach i śmigłowcach, także bojowych.
Nie można zapomnieć o
konstruktorach wiropłatów. Jednym z najsłynniejszych jest bez wątpienia Frank
Piasecki – obok Igora Sikorskiego – chyba najwybitniejszy konstruktor śmigłowców
na świecie.
O tych i wielu innych
konstruktorach i ich wynalazkach przeczytacie w pierwszym rozdziale książki.
Lektura godna polecenia!
Rozdział drugi
Przemysł lotniczy na ziemiach
polskich podczas okupacji 1939–1945
W rozdziale drugim przeczytamy o
losach polskich wytwórni lotniczych podczas wojny. Jak się okazuje w większości
przypadków nie były one bardzo zniszczone w wyniku bombardowań, bowiem Niemcy
liczyli na wznowienie działalności fabryk dla własnych celów.
W kolejnej części rozdziału zamieszczono
spis niemieckich wytwórni otwartych na terenie naszego kraju. Oczywiście w
miarę zawiązywania się konspiracji w Polsce zaczęto prowadzić akcje wywiadowcze
w niemieckich placówkach. Armia Krajowa pozyskiwała dane o produkcji, które przekazywano
do Londynu. Jest to niezwykle ciekawy fragment rozdziału. Być może nie każdy
posiadał wiedzę o tego typu akcjach.
Rozdział kończy smutne zestawienie
strat kadrowych polskiej techniki lotniczej.
Rozdział trzeci
Polski przemysł lotniczy i
produkcja lotnicza 1945–1954
Rozdział trzeci to szczegółowy
opis powstawania i działalności wytwórni lotniczych powstałych w Polsce po
zakończeniu działań wojennych. Przeczytamy o odbudowywaniu przemysłu lotniczego
w bardzo trudnych czasach komunistycznej rzeczywistości.
Rozdział czwarty
Samoloty i śmigłowce 1945–1954
Czwarty rozdział książki otwiera
część zasadniczą publikacji, a więc szczegółowe opisy konkretnych konstrukcji.
Osoby zaznajomione z serią Polskie Konstrukcje Lotnicze są już przyzwyczajone
do takiej formy prezentowania konkretnych maszyn. Jest to niezwykle solidnie
wykonany zbiór najważniejszych faktów nt. opisywanych samolotów. Dodatkowo
każdy opis uzupełnia karta z rysunkami poglądowymi, które są bardzo pomocne dla
modelarzy chcących wykonać repliki interesujących ich maszyn. Ze względu na
gabaryty książki plany są w skali 1/72, z czego osobiście bardzo się cieszę,
bowiem jest to „moja” skala.
Z ciekawszych konstrukcji
opisanych w tym rozdziale poznajemy ze szczegółami rodziny samolotów LWD Szpak,
Żak, Junak, Zuch i Żuraw, a więc maszyn, które wyszkoliły gros powojennych
lotników polskich.
Niezwykle cennym dodatkiem z
punktu widzenia modelarzy są graficzne rekonstrukcje tablic przyrządów. Kawał
dobrej roboty! Wielu z nas niejednokrotnie borykało się w problemem odtworzenia
wiernej tablicy przyrządów. Publikacja rozwiązuje wiele takich problemów. Słowa
uznania dla autorów za ten pomysł.
Kontynuując opis sylwetek warto
wspomnieć o tym, że wytworem Centralnego Studium Samolotów (CSS) nie był
wyłącznie ulepszony Po-2, czyli popularny Kukuruźnik, ale także samoloty
CSS-10, CSS-11 czy dwusilnikowy CSS-12.
W dalszej części rozdziału
poznamy historię śmigłowca BŻ-1 Gil oraz konstrukcji produkowanych i
modyfikowanych w naszym kraju na licencji: Li-2, CSS-13, Lim-1 i Lim-2 oraz
Piper L-4 Cub.
Rozdział piaty
Szybowce 1945–1954
Podobnie jak przed wojną, także i
po jej zakończeniu Polacy mieli ogromny wkład w rozwój i propagowanie szybownictwa.
Zaowocowało to powstaniem wielu unikalnych konstrukcji, które niejednokrotnie
okazywały się hitami na skalę Europy. Nasi szybownicy od zawsze należeli do
czołówki europejskiej i po wojnie podtrzymywali wysoką formę – mimo
komunistycznego reżimu panującego w Polsce.
W rozdziale poznamy wiele dobrze
rozpoznawalnych szybowców, takich jak Mucha czy Bocian, ale także mniej znane
konstrukcje, jak bardzo nietypowy IS-5X Kaczka o niezwykłym układzie płatowca.
Ponownie zadbano o odtworzenie
tablic przyrządów, za co autorom ponownie należą się duże brawa, bowiem istnieje
wielu modelarzy, którzy z zamiłowaniem odtwarzają miniatury szybowców, a często
zmagają się z problemem odtworzenia układu wskaźników na tablicy.
W końcowej części rozdziału
poznajemy także historię motoszybowców konstruowanych w naszym kraju.
Rozdział szósty
Aneksy
Na końcu publikacji znajdziemy
szereg aneksów. Są to bardzo szczegółowe wykazy samolotów i szybowców
wyprodukowanych w Polsce w latach 1945–1954.
Podsumowanie
Reasumując, piąty tom Polskich
Konstrukcji Lotniczych to pozycja obowiązkowa w biblioteczce każdego entuzjasty
polskiego lotnictwa. Cała seria stanowi niezwykłą skarbnicę wiedzy, podawanej w
przystępny sposób.
Podczas realizowania moich
modelarskich projektów, seria PKL przyczyniła się do wielu ciekawych odkryć i
rozwiązała kilka problemów napotkanych np. podczas prac od podstaw. Najnowszy
tom przynosi kolejny bardzo cenny dodatek, czyli opisywane wcześniej
rekonstrukcje tablic przyrządów. Tak jak wspomniałem, z pewnością będzie to
przydatna pomoc dla wielu hobbystów.
Szczerze polecam!
Poniżej zamieszczam link do sklepu internetowego Wydawnictwa Stratus, gdzie można nabyć książkę:
http://stratusbooks.com.pl/sklep/index.php?p152,polskie-konstrukcje-lotnicze-tom-v
Poniżej zamieszczam link do sklepu internetowego Wydawnictwa Stratus, gdzie można nabyć książkę:
http://stratusbooks.com.pl/sklep/index.php?p152,polskie-konstrukcje-lotnicze-tom-v
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz