Wstęp
Kolejnym modelem na moim warsztacie będzie PZL.48 Lampart z zestawu Ardpolu, oczywiście w skali 1/72. O wzięciu akurat tego zestawu na warsztat zadecydowali czytelnicy bloga, którzy zagłosowali w specjalnej ankiecie. Lampart zdobył ponad 50% głosów i tym samym zwyciężył pozostałych ośmiu konkurentów. Czas zatem wziąć się do pracy :)
Kolejnym modelem na moim warsztacie będzie PZL.48 Lampart z zestawu Ardpolu, oczywiście w skali 1/72. O wzięciu akurat tego zestawu na warsztat zadecydowali czytelnicy bloga, którzy zagłosowali w specjalnej ankiecie. Lampart zdobył ponad 50% głosów i tym samym zwyciężył pozostałych ośmiu konkurentów. Czas zatem wziąć się do pracy :)
Na pierwszy rzut oka model wygląda
fajnie, ale do tego jesteśmy przyzwyczajeni w przypadku modeli Ardpolu.
Niemniej także i temu producentowi zdarzają się trudniejsze zestawy, wymagające
sporej uwagi i dodatków we własnym zakresie. Zobaczymy jak będzie tym razem.
Lampartom nie było dane latać. Do wybuchu
wojny zdążono zbudować zaawansowany prototyp płatowca, ale próby w locie
zaplanowane były dopiero za kilka miesięcy. Planowano szybkie wdrożenie ich do produkcji
seryjnej, ale wojna pokrzyżowała te plany. Samolot jest bardzo podobny do
PZL.38 Wilk, ale jest to zupełnie inna konstrukcja i nie chodzi tylko o zastosowanie
innych silników. Z Wilka wykorzystano tylko część kabinową kadłuba, choć cała
sylwetka samolotu jest bardzo podobna.
W Lamparcie zrezygnowano z kesonowej
konstrukcji skrzydeł oraz z zastosowania slotów. Nie były to jednak jedyne
różnice. Zmiany miały na celu przede wszystkim obniżenie masy samego płatowca, bowiem
planowano zastosowanie znacznie cięższego napędu i uzbrojenia niż w przypadku
Wilka. Planowano budowę dwóch wersji Lampartów:
– wersja PZL.48A z dwoma działkami
FK-D wz. 38 kal. 20 mm i dwoma karabinami maszynowymi PWU wz. 36 (kal. 7,92 mm)
w dziobie plus dwa kaemy tego samego typu w kabinie tylnego strzelca;
– wersja PZL.48B z ośmioma kaemami
wz. 36 w dziobie i dwoma kaemami tego samego typu w kabinie tylnego strzelca.
Ja planuję wykonanie
wersji z kombinowanym uzbrojeniem, a więc wersję PZL.48A.
Waloryzacja
Do modelu dokupiłem dwa
silniki żywiczne Gnome-Rhône GR-14K/N firmy Vector. Są one znacznie ładniejsze
od zestawowych i co najmniej jeden z nich będę chciał wyeksponować.
Postanowiłem także ulepszyć nieco uzbrojenie. W związku z tym dokupiłem zestaw
luf japońskich działek typ 99 kal. 20 mm, które przypominają działka FK wz. 38.
Ponadto zamiast zestawowych luf karabinów maszynowych wz. 36 wykorzystam
żywiczne lufy Quickboosta dedykowane bombowcowi Avro Lancaster. Będę także korzystał z monografii Wilka autorstwa Andrzeja Glassa. Będzie szczególnie pomocna przy odtwarzaniu wyglądu kokpitu.
Aktualizacja 31.05.2014
Prace nad Lampartem ruszyły. Pomalowałem wnętrze na kolor Neutral Gray. Zmontowałem tablicę przyrządów i dodałem kilka dodatków od siebie. Wzoruję się na zdjęciu kabiny Wilka. Niektóre elementy będę musiał wykonać na wyczucie bowiem druga burta nie jest udokumentowana.
Aktualizacja 07.06.2014
Kolejny krok przy budowie kokpitu za mną. Od podstaw stworzyłem podłogę ponieważ ta z zestawu zupełnie źle sytuowała drążek sterowy. Na podstawie zdjęcia kabiny Wilka stworzyłem nową podłogę z okienkiem do obserwacji celu przy bombardowaniu. Ulepszyłem także sam drążek dodając dźwignię spustową uzbrojenia. Zmontowałem również orczyk, o którym Ardpol zapomniał.
Aktualizacja 15.06.2014
Niewielki postęp prac. Wyciąłem okienko pod kabiną. Dodałem puszkę elektryczną z lewej strony kabiny i wyposażyłem kokpit strzelca. Wyczytałem, że sterownice były zdwojone, stąd orczyk i drążek sterowy. Do tego dołożyłem gaśnicę i magazynki Szczeniaków.
Aktualizacja 11.10.2016
Aż trudno uwierzyć w dwuletnią przerwę od ostatniej aktualizacji! Niestety czasu na klejenie mam bardzo mało. Dość powiedzieć, że w zeszłym roku skleiłem tylko jeden model, a w tym roku dopiero pierwszy raz siadłem do warsztatu :) No ale na szczęście udało się i mam nadzieję, że Lampart zostanie ukończony w 2016 roku.
Płatowiec jest sklejony. Spasowanie jest w miarę okej, ale nie obejdzie się bez szpachlowania. Sprawa wygląda znacznie gorzej z geometrią. Kadłub jest nieco zwichrowany, co ma wpływ na wypoziomowanie ogona. Całe szczęście żywicę można zmusić do współpracy gorącym powietrzem z suszarki do włosów.
Aktualizacja 20.10.2016
Aktualizacja 07.11.2016
Płatowiec jest sklejony. Spasowanie jest w miarę okej, ale nie obejdzie się bez szpachlowania. Sprawa wygląda znacznie gorzej z geometrią. Kadłub jest nieco zwichrowany, co ma wpływ na wypoziomowanie ogona. Całe szczęście żywicę można zmusić do współpracy gorącym powietrzem z suszarki do włosów.
Aktualizacja 20.10.2016
Lampart otrzymał gondole silników. Ponieważ Ardpol przewidział
tylko jedną rurę wydechową na każdej z nich, a silniki Gnome-Rhone 14M miały
dwie, musiałem dorobić po jednej rurze wydechowej na stronę. Postanowiłem też
dodać przednią ścianę we wnękach podwozia, żeby nie ziała z nich taka dziura.
Wyposażenie wnęk podwozia to czysta fantazja, bo nie ma żadnych rysunków, jak
mogłyby wyglądać. Same golenie podwozia będę odtwarzał na bazie rysunków i
zdjęć Wilka.
Aktualizacja 07.11.2016
Model
otrzymał warstwę podkładu, by uwidocznić miejsca wymagające obróbki. Było ich
sporo, ale chyba w końcu wszystkie załatwiłem. Pora na kolejny podkład i
może w końcu uda się zacząć malunki!
Aktualizacja 08.01.2017
Najwyższa pora wziąć się za kończenie Lamparta. Model otrzymał warstwę czarnego podkładu AK-Interactive Black Primer (AK767), a następnie kolor górnego kamuflażu,, który powstał z mieszanki farb z palety Gunze: Khaki i Red Brown.
Aktualizacja 13.01.2017
Spód pomalowany, co zakończyło etap tworzenia kamuflażu. Wykorzystałem farbę RLM65 Light Blue z palety Gunze (H67). Pora na dalsze zabiegi.
Aktualizacja 14.01.2017
Kleję model dzień po dniu! Święto :) Lampart otrzymał warstwę lakieru bezbarwnego Gunze Clear 46 oraz zestawowe kalkomanie.
Najwyższa pora wziąć się za kończenie Lamparta. Model otrzymał warstwę czarnego podkładu AK-Interactive Black Primer (AK767), a następnie kolor górnego kamuflażu,, który powstał z mieszanki farb z palety Gunze: Khaki i Red Brown.
Aktualizacja 13.01.2017
Spód pomalowany, co zakończyło etap tworzenia kamuflażu. Wykorzystałem farbę RLM65 Light Blue z palety Gunze (H67). Pora na dalsze zabiegi.
Aktualizacja 14.01.2017
Kleję model dzień po dniu! Święto :) Lampart otrzymał warstwę lakieru bezbarwnego Gunze Clear 46 oraz zestawowe kalkomanie.
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuń