Dziś prezentuję drugą część unikalnych fotografii RWD-8 z kolekcji Wojciecha Sankowskiego, a wśród nich same ciekawostki. Zapraszam!
RWD-8 SP-AOD (nr ser. 111) na lotnisku Porubanek w Wilnie w 1936 roku.
Samolot nosił ciekawe godło – rysunek krowy – namalowane na
usterzeniu pionowym. Posiadaczem maszyny był fabrykant Włodzimierz Kurec, wyróżniający
się wyjątkową tuszą – ważył ok. 160 kg! Specjalnie dla niego wytwórnia wykonała
egzemplarz RWD-8 o poszerzonym kadłubie w miejscu kabiny.
RWD-8 SP-BFY (nr ser. 180)
został ufundowany ze składek społeczeństwa powiatu łuninieckiego, co też
znalazło wyraz w odpowiednim napisie na kadłubie samolotu, przekazanego
lotnictwu uroczyście w dniu 6 czerwca 1937 roku.
RWD-8 SP-AMT (nr ser. 86) nosił imię „LEGUN II” i zmieniał właścicieli, m.in. był użytkowany w aeroklubie w Warszawie i Łodzi.
RWD-8 SP-BKU ochrzczono imieniem „GRAŻYNA” i
nic niestety nie wiadomo o tożsamości ofiarodawcy. Samolot służył do szkolenia
w Szkole Pilotów LOPP w Świdniku w 1938 roku. Na zdjęciu dobrze widać tablicę
przyrządów w drugiej kabinie, co powinno być bardzo pomocne dla modelarzy.
Bardziej prawdopodobne, że "Grażyna" jest to SP-BKU Aeroklub Śląski nr. fabr. 201. W Świdniku samolot mógł się pojawić w lutym 1939 roku przy okazji Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodów Lotniczych. Potwierdzenia niestety brak... na razie ;)
OdpowiedzUsuńTabliczka z "Grażyny": https://www.facebook.com/groups/detektorysci/?multi_permalinks=2252369381444131¬if_id=1532538258069512¬if_t=feedback_reaction_generic
OdpowiedzUsuń