Dziś mam przyjemność
zaprezentować drugi gościnny występ na blogu. Przedstawiam kolekcję Ryszarda Kołodziejskiego. Modele są budowane całkowicie od podstaw z
wykorzystaniem takich materiałów, jak: karton/papier, jedwab/batyst, płótno, bambus,
fornir, plecionka wędkarska (do naciągów). Samoloty powstają w skali 1/33, a
więc gabarytowo są dość okazałe. Autor buduje wszystko od zera, posiłkując się
wymiarami i niektórymi elementami z wydawnictw kartonowych (MM, Orlik itp.). Przy
modelach samolotów, w których widać pod światło konstrukcję płatów autor
wykonuje zgodną z oryginałem konstrukcję dźwigarów, żeber itp. Pokrycie modeli
także jest wzorowane na oryginałach. Płótno odtwarzane jest za pomocą jedwabiu
lub batystu, sklejka to fornir, a okapotowanie silnika z blach imitowane jest
przez folię metalizowaną lub karton. W miarę możliwości i dostępności
dokumentacji autor stara się waloryzować i dodatkowo detalować swoje modele.
Miniatury malowane są farbami akrylowymi.
Warto dodać, że autor
pasjonuje się również analizą i kolekcjonowaniem archiwalnych zdjęć związanych
z lotnictwem polskim, dlatego też w niniejszym artykule nie zabraknie kilku
dawnych fotografii korespondujących z konkretnymi modelami.
Zapraszam do obejrzenia wybranych prac Ryszarda Kołodziejskiego!
Albatros B.I ze Szkoły Pilotów. Kraków 1920/1921.
Dodatkowo dwie archiwalne fotografie Albatrosa B.II
(niewielkie różnice konstrukcyjne).
Albatros B.II (z boczną chłodnicą) o numerze
1780-17 z 6. EW rozbity w 1919 roku.
Szkolny Albatros B.IIa (1921 rok).
Potez
XV A2 o numerze 42.115 i kodzie N 14 z 5. PL.
Warszawa-Okęcie 1933/1935.
Potez XV A2 z 62. EL 6. PL. W kokpicie dowódca 62.
EL kpt. pil. J. Gawroński. Zdjęcie wykonano w 1925 roku w hali sterowców
Winiary pod Poznaniem.
Potez XV A2 z 62. EL 6. PL w locie.
Breguet XIX B2 „5” o numerze seryjnym 60.61 (N 80) z 11.
EL 1. PL. Warszawa-Okęcie 1928 r.
Ansaldo A.1 Balilla z 7. EM. Samolot użytkowany przez dowódcę eskadry kpt. pil. W. Konopkę (biała „1” i trójkolorowa szarfa/lampas na kadłubie to insygnia dowódcy, „szeregowe” samoloty miały szarfę dwukolorową).
Ansaldo A.1 Balilla z 7.
EM im. T. Kościuszki. Od lewej por. pil. Georg M. Crawford i dowódca eskadry mjr
pil. Cedric E. Faunt le Roy. Lwów, jesień 1920 r.
Ansaldo A.1 Balilla BAL o
numerze 115 (15) ze składnicy CZL na
wystawie lotniczej w Poznaniu. Wrzesień 1925 r.
Ansaldo Balilla A.1 BAL
117 produkcji krajowej ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Zdjęcie wykonano na
lotnisku Ławica pod Poznaniem (1926 r.).
Sopwith F1 Camel
Sopwith Camel o numerze F5234 z 18. EM 1. PL rozbity w
dniu 01.08.1921 r. przez ppłk. pil. inż. L. Rayskiego (szef Sekcji Tech. Dep. III
Ż.P.) podczas lotu zapoznawczego w trakcie wizytacji we Lwowie.
Sopwith F1 Camel o numerze F5234 z 7. EM im. T. Kościuszki.
Lotnisko Lewandówka we Lwowie,
październik 1920 r. Przy kadłubie por. pil. Kenneth M. Murray.
Morane-Saulnier MS-3 L „Parasol” (wersja zimowa) lotnictwa Carskiej Rosji z 19. AO 1. AG (19. Oddział Lotniczy 1. Grupy Lotniczej). Na wyposażeniu polskiego lotnictwa wojskowego w Rosji w latach 1917–1918 znajdowały się trzy egzemplarze MS-3 (LA) „Parasol” i dwa egzemplarze MS-4 (LS) „Marczet”. Samoloty służyły w:
– I Polskim Oddziale Awiacyjnym przy I Korpusie gen. J.
Dowbór-Muśnickiego,
– II Polskim Oddziale Awiacyjnym przy II Korpusie gen.
J. Hallera,
Wszystkie pokazane modele są absolutnie pięknie wykonane.Gratulacje dla twórcy...
OdpowiedzUsuńWspaniałe modele, szczerze zazdroszczę kolekcji. Może na emeryturze będę mógł popracować nad podobna serią.
OdpowiedzUsuńNajbardziej podoba mi się Albatros B.I.
Obejrzałem zdjęcia. Ciekawa technika budowy. Ładne.
OdpowiedzUsuń